دسته‌بندی نشده    دسته‌بندی نشده    دانشگاه آزاد اسلامی (واحد ابرکوه) سازمان خدمات بهزیستی استاد راهنما: جناب آقای مهندس مجتبی کوثری دانشجویان: امیرحسین غلام‌آزاد مرتضی تیموری سال تحصیلی 87 ـ 1386 با تشکر از زحمات اساتید بزرگوار جناب آقای کوثری و آقای هدایتی که با راهنمایی‌های خود در تهیه این مجموعه مرا یاری کردند. فهرست مطالب تاریخچه4 حوزه‌های فعالیت سازمان بهزیستی4 حوزه معاونت امور اجتماعی5 شرح، تاریخچه، وظایف و اهداف معاونت امور اجتماعی سازمان به عنوان یکی از حوزه‌های مهم فعالیت سازمان بهزیستی کشور6 استراتژی اصلی سازمان در حوزه معاونت اجتماعی8 « خدمات دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی »8 فهرست خدمات دفتر امور کودکان و نوجوانان12 در مورد خدمت گیرندگان15 فهرست خدمات دفتر امور شبه خانواده17 حوزه معاونت امور توانبخشی20 حوزه معاونت امور فرهنگی و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی21 معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور21 دفاتر امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور22 دفتر پیشگیری و امور اعتیاد23 « خلاصه و اهم اقدامات و فعالیت‌های انجام شده و در دست اقدام سازمان بهزیستی در زمینه کاهش تقاضا »23 معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور27 حوزه معاونت امور جلب مشارکتهای مردمی و مجلس28 سایر فعالیت‌های سازمان28 دفتر مشاور امور زنان سازمان بهزیستی کشور29 تربیت بدنی و فوق برنامه29 شمه ای از موفقیت‌های سازمان بهزیستی در 5 سال اخیر29 دفتر پیشگیری از معلولیتها30 خدمات دفتر پیشگیری از معلولیتها30 خدمات مشاوره33 جلسات هم آموزی34 تدوین جزوه‌های آموزش34 دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزیستی35 یونیسف UNICP35 United Nations Children’s Fund35 یونیسف در سراسر جهان36 تاریخچه همکاری یونیسف با ایران37 برنامه کشوری جمهوری اسلامی ایران و یونیسف37 پیمان نامه حقوقی کودک38 محتوای پیمان نامه:38 اطلاعاتی در مورد سازمان ملل متحد39 تشکیلات سازمان ملل39 دفاتر فعال سازمان ملل در ایران39 صندوق‌ها40 کارگزاری یا آژانس‌های تخصصی40 تاریخچه سازمان بهزیستی کشور به همت شهید بزرگوار دکتر فیاض بخش در سال 1359 با تصویب شورای انقلاب به موجب لایحه قانون مورخ 10/4/59 در جهت تحقق مفاد اصول سوم، بیست و یکم و بیست و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در جهت تأمین خدمات بهزیستی و توانبخشی تشکیل شد و در حال حاضر بزرگترین نهادی است که در خدمت نیازمندان و اقشار آسیب پذیر جامعه اسلامی قرار دارد. این سازمان زیر نظر وزارت بهداشت و درمان کار خودرا انجام می‌دهد. بودجه سازمان بهزیستی عمدتا از محل بودجه عمومی دولت تأمین می‌گردد. این سازمان علاوه بر بودجه عمومی دولت از امکانات و منابع زیر نیز برخوردار است. 1- درآمد اختصاصی 2- کمکهای افراد خیر و نیکوکار 3- درآمد از طریق خیرات و مبرات و زکات حوزه‌های فعالیت سازمان بهزیستی این سازمان در حوزه‌های زیر فعالیت می‌کند که ابتدا آنها را نام برده و سپس به شرح وظایف آنها پرداخته می‌شود: 1. حوزه معاونت امور اجتماعی 2. حوزه معاونت امور توانبخشی 3. حوزه معاونت امور فرهنگی و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی 4. حوزه معاونت امور جلب مشارکتهای مردمی و مجلس حوزه معاونت امور اجتماعی این معاونت گسترده‌ترین و شاید مؤثرترین بخش تشکیلاتی سازمان می‌باشد. فعالیت‌های این بخش عبارتند از: 1. فعالیت‌های دفتر امور زنان و خانواده که برخی از آنها عبارتند از طرح بازتوانی و قادر سازی خانواده‌های نیازمند و بی‌سرپرست، پرداخت مستمری ماهانه، کمک هزینه تحصیلی، ارایه آموزش‌ها از طریق کلاسهای آموزش خیاطی و قالی بافی و ...، اجرای طرح اسکان موقت و حمایت از زنان فاقد سرپناه، سواد آموزی اعضای خانواده خدمت گیرنده، ‌توزیع شیرخشک به فرزندان خانواده‌های نیازمند، نگهداری زنان سالمند و بی‌سرپرست و ... 2. فعالیت‌های دفتر امور شبه خانواده که برخی از آنها عبارتند از: حمایت و نگهداری از کودکان بی‌سرپرست، اجرای طرح شبه خانواده و انتقال به فرزندان واجد شرایط به خانواده‌های داوطلب و ... 3. فعالیت‌های امور آسیب دیدگان اجتماعی از قبیل اجرای طرح خانه سلامت، اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابانی، اجرای طرح مداخلات خانواده درمانی و ارایه خدمات مشاوره ای به متقاضیان به منظور کاهش طلاق و ... 4. فعالیت‌های امور مهدهای کودک و امور کودکان و نوجوانان از قبیل دادن مجوز جهت تاسیس مهدهای کودک، نظارت بر عملکرد مهدهای کودک و رسیدگی به تخلفات آنها، ‌حضور و مشارکت و کودکان و نوجوانان ایرانی در مسابقات جهانی، برگزاری مراسم کشور در روز جهانی کودک و ... شرح، تاریخچه، وظایف و اهداف معاونت امور اجتماعی سازمان به عنوان یکی از حوزه‌های مهم فعالیت سازمان بهزیستی کشور * تاریخچه معاونت امور اجتماعی تاریخچه سازمان و مرکز طبق قانون و علت تاسیس : ‌در سال 1287 هجری شمسی اولین قانون در مورد خدمات اجتماعی به تصویب رسید که به موجب آن نگهداری از اطفال سر راهی به عهده شهرداری‌ها گذاشته شد که سازمان تربیتی وابسته به شهرداری شکل گرفت. برای نخستین بار در سال 1347 یک فصل مستقلی برای اقدامات مربوط به رفاه اجتماعی در نظر گرفته شد که زمینه تاسیس کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان، مشاوره در مدارس، ‌ایجاد انجمن توانبخشی، .... را فراهم ساخت. در سال 1353 وزارت رفاه اجتماعی به عنوان محور اصلی خدمات اجتماعی تاسیس شد که بعد از دو سال در سال 1355 در وزارت بهداری ادغام شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین تحول در مورد برنامه خدمات اجتماعی در سال 1358 تحقق یافت که کلیه سازمانهای رفاهی اجتماعی در وزارت بهداری و بهزیستی ادغام شدند و لایحه قانونی تاسیس سازمان بهزیستی در تاریخ 25/4/59 به تصویب شورای انقلاب رسید که در جهت تحقق مفاد اصول 21 و 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی و به منظور تأمین موجبات برنامه ریزی،‌ هماهنگی، نظارت، ارزشیابی و تهیه معیارها و استانداردهای خدماتی و اجرای برنامه‌های بهزیستی در زمینه حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست و نیازمند و ارائه خدمات به کودکان و توانبخشی حرفه ای و اجتماعی معلولین جسمی، ‌ذهنی و حمایت و نگهداری از کودکان و اطفال بی‌سرپرستی و سالمندان نیازمند، ‌تشویق و جلب فعالیت‌های گروههای داوطلب و مؤسسات غیر دولتی سازمان بهزیستی کشور تشکیل می‌شود. سازمان بهزیستی زیر نظر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است و رئیس آن توسط وزیر بهداشت و درمان منصوب می‌گردد. امور اجرایی بهزیستی در هر استان به عهده مدیر کل بهزیستی استان می‌باشد و مدیر کل بهزیستی هر استان توسط رئیس سازمان بهزیستی کشور منصوب می‌شود. به منظور جلب کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی یک شورا به نام شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی بهزیستی در ستاد مرکزی استانها و شهرستان تشکیل شده است. تامین هزینه‌های سازمان بهزیستی به عهده بودجه عمومی دولت است. بهزیستی شامل سه بخش توانبخشی، پیشگیری، امور اجتماعی است. هدف مهم: تحقق سلامت و رفاه اجتماعی برای آحاد جامعه بویژه نیازمندان و قشرهای در معرض آسیب و اقدام فعالیت‌ها با شیوه‌های علمی و واقع بینانه از هدف‌های اساسی حوزه معاونت اجتماعی است. از اهداف دیگر این معاونت : 1. سلامت نگری 2. کاهش آسیب‌های اجتماعی 3. بازتوانی و قادر سازی و خود اتکایی گروه‌های هدف 4. اصلاح و تقویت ساختار مدیریتی معاونت و استانها 5. اتمام برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و اجرای برنامه چهارم گروه‌های هدف: کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست، زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی، خانواده‌های نیازمند و محروم جامعه، ‌روستاهای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، ‌بچه‌های طلاق، ‌زوجین طلاق، معتادین، ‌سالمندان،‌ معلولین ذهنی و حرکتی. استراتژی اصلی سازمان در حوزه معاونت اجتماعی 1. حمایت از نهاد خانواده به معنای اعم و زنان سرپرست خانوار به طور اخص 2. حمایت از جایگاه، ‌حقوق و پرورش کودکان و نوجوانان 3. توانمند سازی و خوداتکایی خانواده‌های نیازمند و معلول در یک فرآیند زمانی 4. تقویت همکاری‌ها و مشارکت‌های مردمی، ‌خیرین و NGO ها. 5. نظارت و ارزشیابی عملکرد‌ها در واحدهای ستادی و استانها. معاونت اجتماعی بهزیستی دارای 4 دفتر می‌باشد: 1. خدمات دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی 2. خدمات دفتر امور کودکان و نوجوانان 3. خدمات دفتر زنان و خانواده 4. خدمات دفتر شبه خانواده « خدمات دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی » 1. حمایت از کودکان کار در مهمانسرای سلامت کودکان: سازمان بهزیستی اقدام به راه اندازی مراکزی جهت حمایت از کودکان خیابانی، ‌کارخانه ای و کارگاهی، ‌معادن و ... که مشغول کار برای تأمین معاش خود و خانواده شان هستند نموده است. تا از ورود کودکان به منظور کاردر خیابان‌ها و کاهش آسیب روحی و روانی و جسمی در آنها شود. خدمت گیرندگان: ‌کودکانی که 18 – 5 سال دارند و برای افرادی غیر از خانواده در ازای دستمزد نقدی یا جنسی کار می‌کنند. 2. ارائه خدمات حمایتی به کودکان خیابانی به منظور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی : حمایت از کودکان خیابانی در جهت جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و فراهم آوردن امکانات زندگی مناسب و سالم و شناخت توانمندی‌های آنها و امکانات تحصیل و آموزشی حرفه مناسب. خدمت گیرندگان: کلیه کودکان پذیرش شده در مراکز کودکان خیابانی 3. ارائه خدمات تخصصی به کودکان آزار دیده (خط تلفن کودک): به منظور جلوگیری از سوء رفتار یا آزار نسبت به کودکان و ارتقاء سلامت جسمی و روانی و اجتماعی کودکان و حمایت عاطفی آنها. خدمت گیرندگان: کلیه کودکانی که از بدو تولد تا هجدهمین سالروز تولد که مورد سوء استفاده و آزار جسمی و جنسی و یا عاطفی قرار می‌گیرند. 4. ارائه خدمات تخصصی به زوجین متقاضی طلاق: ‌سازمان با استفاده از نیروی متخصص و با تجربه به بررسی مشکلات زوجین متقاضی طلاق پرداخت و با ارائه پیشنهادها به حفظ خانواده کمک می‌کند و با شناخت عوامل مؤثر در طلاق و سعی در رفع آنها و کاهش طلاق سعی در تحکیم خانواده دارد. خدمت گیرندگان: خانواده‌های آشفته و زوجین متقاضی طلاق که به نظر می‌رسد طلاق تنها راه حل آنان است. 5. ارائه خدمات حمایت به فرزندان طلاق : سازمان جهت حمایت از کودکان پس از طلاق و کاهش آسیب‌های پیامد طلاق بر کودکان و بررسی صلاحیت والدین جهت حضانت فرزندان خدمات ارائه می‌دهد مثل: ‌ارائه خدمات مشاوره ای و مددکاری به فرزندان طلاق، ‌پذیرش آنها در مراکز شبانه روزی خدمت گیرندگان: فرزندان مراجعینی که بنا به نظر تیم تخصصی طلاق بهترین راه حل برای آنهاست. 6. ارائه خدمات حمایتی و نگهداری از دختران نیازمند حمایت اجتماعی (خانه‌های سلامت): حمایت و نگهداری از دختران نیازمند حمایتهای اجتماعی که مشکلات اخلاقی نداشته و نیازمند خدمات بازپروری نیستند، فراهم کردن زمینه‌های تحصیل و اشتغال آنان و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی. خدمت گیرندگان: دختران نیازمند حمایت اجتماعی که به دلایلی چون فقدان حمایت خانوادگی مؤثر و یا سوء رفتار در خانواده آمادگی روانی و اجتماعی لازم را در اجتماع برای زندگی مستقل از دست داده اند. 7. ارائه خدمت مداخله در بحران به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی (اورژانس اجتماعی)‌: ارائه خدمت فوری به افراد آسیب دیده اجتماعی و یا در معرض آسیب دیده اجتماعی به منظور جلوگیری از انحراف مجدد آنها. خدمت گیرندگان: زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی، دختران و پسران فراری، افرادی که قصد و یا اقدام به خودکشی کرده اند. 8. حمایت مادی از افراد آسیب دیده اجتماعی و در معرض آسیب اجتماعی : ‌افراد آسیب دیده اجتماعی افرادی هستند که به دلیل فشارهای شدید اقتصادی، روانی، اجتماعی، دچار ناهنجاری قانونی و شرعی شده‌اند و افراد در معرض افرادی که احتمال انجام ناهنجاری را دارند. سازمان با حمایت‌های مادی به صورت مستمر و غیر مستمر شامل : کمک هزینه مسکن، سرمایه کار، درمان از آنها حمایت می‌کند. خدمت گیرندگان: افراد آسیب دیده اجتماعی و یا در معرض آسیب اجتماعی 9. ارائه خدمات اجتماعی سیار به زنان و کودکان در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در مناطق آسیب زا: خدمات اولیه که به طور سرپایی بر افراد فوق با وسایل نقلیه تجهیز شده در مناطق و نقاط آسیب زا در سطح شهر ارائه می‌شود به منظور ایجاد و ارتقاء آگاهی و اطلاع رسانی به افراد در مورد فعالیتهای سازمان. خدمت گیرندگان: زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب اجتماعی یا ارائه خدمات حمایتی با هدف بازپروری و بازتوانی روانی، اجتماعی زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی و یا در معرض آسیب اجتماعی (فرار از خانه) : خدمات روانشناسی و مددکاری، توانمند سازی زنان فوق و ایجاد امکانات به منظور بازپروری روانی و اجتماعی آنها. خدمت گیرندگان: زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب اجتماعی 11. ارائه خدمات پزشکی ـ روانپزشکی به زنان آسیب دیده اجتماعی : شامل معاینه و ارزیابی روان شناسی و روان پزشکی و شروع دارو درمانی به منظور ارتقاء سطح بهداشت روانی و جسمانی. خدمت گیرندگان: کلیه زنان آسیب دیده که در مرکز وابسته به سازمان بهزیستی پذیرش شده اند. 12. باز پروری غیر متمرکز (درون خانواده) دختران و زنان در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی: کلیه اقدامات حمایتی و مشاوره ای و بازتوانی در خارج از مراکز بازپروری و در درون خانواده و جلوگیری از احتمال گرایش فرد به انحراف و یا انحراف مجدد. خدمت گیرندگان: موارد خدمت 12 13. ارائه خدمات حمایتی خاص مبتلایان به اختلال هویت جنسی: مبتلایان از جنسیت بیولوژیک خود ناراضی بوده و تمایل یا اصرار به تعلق به جنس مخالف دارند. حمایت‌های عاطفی روانشناسی خاص مبتلایان و خانواده‌های آنها. خدمت گیرندگان: موارد ذکر شده در خدمت 13 14. ارائه خدمات اجتماعی به افراد اقدام کننده به خودکشی: شناسایی و ارجاع صحیح افراد اقدام کننده به خودکشی و پیشگیری از وقوع مجدد آنها. خدمت گیرندگان: کلیه افراد خدمت 14 فهرست خدمات دفتر امور کودکان و نوجوانان 1. صدور موافقت نامه اصولی: موافقت نامه ای که توسط کمیسیون استانی برای متقاضیان جهت تجهیز و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز صادر می‌شود به منظور ایجاد فرصتهای برابر برای کودکان و تجربه زندگی گروهی با گروه‌های هم سن. خدمت گیرندگان: عدم اعتیاد، اعتقاد به دین اسلام، تابعیت جمهوری اسلامی، حداقل سن 22 سال، ‌حداقل تحصیل دیپلم. 2. صدور موافقت اصولی کلان: موافقت نامه ای که جهت تاسیس بیش از یک واحد مهد کودک برای مؤسسات فرهنگی، آموزشی صادر می‌شود برای بسط خدمات یاددهی، ‌یادگیری و فراهم کردن زمینه رشد و شکوفایی جسم و روان کودک. خدمت گیرندگان: کلیه مؤسسات حقوقی ثبت شده . 3. صدور پروانه فعالیت مهدکودک خصوصی: پس از موافقت اصولی مجوز صادر میشود، برای گسترش خدمات یادگیری و زمینه‌های رشد و شکوفایی کودکان. 4. تاسیس مهدکودک نمونه: طبق مقررات جهت ارائه خدمات کمی و کیفی مطلوب با هدف نگهداری و شناخت استعدادهای کودکان می‌باشد و آشنایی مدیران و مربیان مهدکودک با استانداردهای علمی. خدمت گیرندگان: کودکان سنین سه ماه تا 6 سالگی، ‌خانواده‌های نیازمند بی‌سرپرست و یا بد سرپرست. 5. آموزش مدیران مهدکودک: آموزش نیروی سرویس دهنده به کودکان بویژه مدیران مهدها و ارتقاء دانش و مهارت آنها. خدمت گیرندگان: کلیه مدیران مهدهای کودک خصوصی، دولتی و روستا مهدها. 7. تسهیلات اعطایی به متقاضیان تاسیس مهدهای کودک و مهدهای کودک فعال: پرداخت وام به مهدهای کودک خصوصی، مؤسسات خیریه، ‌هیات امنایی، ‌غیر انتفاعی و گسترش خدمات پرورشی و تربیتی به کودکان 3 ماه تا قبل از ورود به دبستان . خدمت گیرندگان: متقاضیان مؤسسات خیریه ای که دارای موافقت نامه اصولی هستند و مؤسسات خیریه ای. 8. کمک به توسعه و تجهیز مراکز غیر دولتی، خیریه و هیات امنایی: اختصاص تسهیلات به متقاضیان به صورت کمک‌های بلاعوض و وام، در جهت گسترش خدمات فرهنگی ـ تربیتی و حمایت از بخش خصوصی. خدمت گیرندگان: متقاضیان که قصد تاسیس مهد کودک به صورت خیریه و یا در مناطق حاشیه شهرها را دارند. 9. نظارت و ارزشیابی مهدکودک ها: نظارت متمرکز بر مهدهای کودک و ارزیابی آنها و ایجاد زمینه مناسب جهت رقابت سالم بین مهدها. خدمت گیرندگان: کلیه مهدهای کودک سراسر کشور. 10. درجه‌بندی مهدهای کودک خصوصی: ابلاغ فرم‌های درجه‌بندی به مهدهای کودک در جهت تطبیق با شرایط مندرج در فرمها و تکمیل این فرم‌ها در بازدید از سازمان از مهدها در جهت استاندارد عملکرد آنها. خدمت گیرندگان: مهدهای خصوصی سراسر کشور 11. واگذاری مدیریت مهدهای کودک مجتمع‌های خدمات بهزیستی شهری و روستایی: طبق ماده 64 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی مراکز و واحدهای خدماتی، اجتماعی ـ رفاهی موجود یا غیر تمام خود را به صورت اجاره به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می‌نماید، به منظور مشارکت بخش خصوصی در امور کودکان بویژه بخش نیازمندان و محرومین و ارتقاء سطح کیفیت خدمات. 12. روستا مهد: مهدکودکی است تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور که با درخواست متقضایان دختر بومی روستایی در نقاط روستایی تاسیس می‌شود و هدف آن گسترش و ترویج فعالیت‌های پیش دبستانی در روستاهای فاقد امکانات آموزشی و آمادگی آنها برای دوره ابتدایی و کمک به ایجاد فرصتهای شغلی جهت دختران روستایی. خدمت گیرندگان: کودکان 6 – 3 ساله روستایی 13. اجرای برنامه ویژه غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ساکن در مناطق روستایی: پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و ارتقاء‌ سطح مهارت‌های زندگی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی با برگزاری کلاسهای ورزشی،‌ هنری و فرهنگی. خدمت گیرندگان: جوانان و نوجوانان روستایی خانواده‌های تحت پوشش سازمان. 14. کمک به تشکیل کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک در سراسر کشور: جلب مشارکت بخش خصوصی در گسترش خدمات پرورشی و تربیتی مهدهای کودک. خدمت گیرندگان تمامی مدیران مهدهای کودک که دارای مجوز هستند. 15. اجرای طرح آموزش مکاتبه ای والدین کودکان (3 – 10 سال) و ارائه جزوات آموزشی در زمینه شناختی، عاطفی، اجتماعی و رشد جسمی و حرکتی کودکان در اختیار والدین قرار می‌گیرد برای بالا بردن اطلاعات و آگاهی‌های خانواده‌ها در حفظ سلامت کودک. خدمت گیرندگان: والدین کودکان (3- 10 سال) در مورد خدمت گیرندگان 1. آموزشی مهارتهای زندگی مشترک به فرزندان در آستانه ازدواج جمعیت هدف : مهارت‌های زندگی به تجاربی و دانشی گفته می‌شود که فرد در طول زندگی برای سازگاری بهتر با محیط پیدا می‌کند. آموزش مهارت‌ها برای تحکیم خانواده‌ها و سلامت اجتماعی آنها می‌باشد. خدمت گیرندگان: شامل فرزندان خدمت گیرندگان 30 – 18 سال و جوانان روستایی تحت پوشش. 2. تهیه و تأمین شیرخشک مصرفی شیرخواران نیازمند شبانه روزی‌ها و معلولین: ‌در مواردی از قبیل نبود مادر، بیماری صعب العلاج وی، کافی نبودن شیر و یا معلولین جسمی، حرکتی و ذهنی و سایر شیرخوارانی که تحت پوشش سازمان به سر می‌برند. خدمت گیرندگان: کودکان شیرخوار خانواده‌های تابعه سازمان، معلولین ذهنی حرکتی جسمی، ‌کودکان بی‌سرپرست. 3. ودیعه مسکن: کمک به تأمین ودیعه مسکن و فراهم نمودن موجبات آسایش و آرامش زنان سرپرست خانوار برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی. خدمت گیرندگان: زنان سرپرست خانوار فاقد مسکن 4. اجرای طرح احسان: پست بانک و سازمان بهزیستی بعنوان واسطه مالی منافع حاصل از این طرح را بین محرومین و نیازمندان توزیع می‌کنند جهت استفاده افراد نیازمند از امکانات مادی و معنوی. خدمت گیرندگان: مصیبت زده سیل و زلزله، کودکان بی‌سرپرست، بیماران بی‌بضاعت، سالمندان بی‌سرپرست، زنان سرپرست خانوار. 5. گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار: گروه‌های همیار گروهایی که نقش یاری دهنده را دارند و کسانی که بتوانند توانایی‌های همدیگر را تکمیل کنند. در این طرح این گروه‌ها به زنان سرپرست خانواده در مسائل اقتصادی و مادی آنها از طریق مشارکت کمک می‌کنند. خدمت گیرندگان: زنانی که اداره امور زندگی را به عهده دارند. 6. تأمین مسکن خدمت گیرندگان تحت پوشش: ‌از طریق پرداخت وام، تعمیر و خرید و یا یا مناسب سازی به خانواده‌های تحت پوشش کمک می‌کند. خدمت گیرندگان: زنان مطلقه،، زنان سرپرست خانوار، کودکان بی‌سرپرست، دختران و زنان خود سرپرست. 7. امور اشتغال خانواده‌های تحت پوشش: از طریق پرداخت وام از محل وجوه اداره شده و اعتبارات و مشارکت‌های مردمی خدمت گیرندگان زنان مطلقه نیازمند، زنان سرپرست خانوار، ‌کودکان بی‌سرپرست، ‌دختران خودسرپرست نیازمند. 8. اسکان موقت زنان فاقد سرپناه: ایجاد مراکز اسکان موقت برای زنان و دخترانی که دچار آسیب‌های اجتماعی شده اند. خدمت گیرندگان: زنان و دخترانی که بنا به عللی از قبیل فوت،‌طلاق، ‌مفقود الاثر شدن، اعتیاد، از کار افتادگی، زندان، سربازی بی‌سرپرست شده اند. 9. جلب همکاری مؤسسات غیر دولتی ـ خیریه ای و هیات امنایی: پرداخت کمک‌های مستمر و غیر مستمر به خدمت گیرندگان معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی از طریق مشارکت مردمی و ارتقاء خدمت اجتماعی در بخش‌های غیر دولتی و توسعه و جهت دهی به فعالیت‌های مؤسسات خیریه ای. خدمت گیرندگان: افراد و خانواده‌های نیازمند، زنان و دختران خود سرپرست خانوار فهرست خدمات دفتر امور شبه خانواده 1. پذیرش کودکان بی‌سرپرست و فاقد سرپرست موثر با صلاحیت: سازمان با ایجاد مراکز شبانه روزی دولتی و غیر دولتی برای کودکانی که به طور دائم و یا موقت سرپرست ندارند سرپناهی مناسب فراهم نموده است. خدمت گیرندگان: کودکان و نوجوانانی که بنا به دلایل فاقد سرپرست موثر با صلاحیت و یا بی‌سرپرست هستند. 2. ارائه خدمات تخصصی تربیتی ـ درمانی به کودکان دارای مشکلات عاطفی، رفتاری (خانه‌های تربیتی) : به خانه‌هائی اطلاق می‌شود که به منظور فراهم نمودن فرصت لازم برای رشد کودکانی که به لحاظ شرایط محیطی دچار مشکلات عاطفی، تربیتی و رفتاری شده‌اند و آنها را برای ورود به جامعه آماده می‌کنند. 3. مراقبت و پرورش فرزندان در خانه کودکان و نوجوانان (18 – 6) سال: فرزندانی را که بی‌سرپرست و یا فاقد سرپرست موثرند را تحت پوشش قرار می‌دهد. خدمت گیرندگان: کودکان و نوجوانانی که 18 – 6 سال دارند و به دلایل مختلف بی‌سرپرست یا فاقد سرپرست مؤثرند. 4. انجام امور مربوط به فرزند خواندگی : واگذاری دائمی سرپرستی کودکان بدون ولی شناخته شده‌اند به خانواده‌هائی که متقاضی هستند و واجد شرایط قانونی هستند. خدمت گیرندگان: کودکان بی‌ولی که تحت سرپرست بهزیستی هستند. 5. مراقبت و پرورش فرزندان در خانه‌های مستقل: سازمان با ایجاد خانه‌های مستقل برای خواهران و برادرانی که فاقد سرپرست هستند و یا بی‌سرپرست هستند به منظور ایجاد روابط همزیستی بین آنها و پذیرش بخشی از مسئولیت زندگی این اقدام را نموده است. خدمت گیرندگان: خواهران و برادرانی که به دلایل مختلف سرپرستی ندارند. 6. مراقبت از کودکان بی‌سرپرست دارای معلولیت در خانه‌های کودکان و نوجوانان: مراقبت و ارائه خدمات به کودکانی که دچار معلولیت ذهنی، حرکتی و جسمی هستند و در خانه‌های کودکان و نوجوانان از آنان نگهداری می‌شود. خدمت گیرندگان: کودکان با معلولیت‌های متفاوت که بطور دائم یا موقت از سرپرستی مؤثر محرومند. 7. اجرای طرح بیمه آتیه فرزندان: سازمان بهزیستی به منظور برطرف کردن مشکلات تحصیلی، ازدواج، شغل، ‌مسکن فرزندان تحت پوشش هر ماهه مبلغی را به شرکت بیمه پرداخت می‌کند که به عنوان سرمایه‌گذاری دراز مدت برای فرزندان می‌باشد. خدمت گیرندگان: فرزندان تحت پوشش سازمان که در خانه‌های تربیتی پرورش می‌یابند. 8. اجرای برنامه‌های فرهنگی و تربیتی جهت فرزندان مقیم مراکز شبانه روزی: ارتقاء سطح فرهنگی، اعتقادی و دینی کودکان با روشهای علمی و آموزشهای دینی. خدمت گیرندگان: کودکانی که فاقد سرپرست مؤثر و با صلاحیت بوده و مقیم مرکز شبانه روزی می‌باشند. 9. حمایتهای مادی و رفاهی به فرزندان تحت پوشش : تأمین شرایط زندگی سالم و رفاه مناسب برای فرزندان تحت پوشش به عنوان تنها متولی قانونی این فرزندان. خدمت گیرندگان کودکان که بطور دائم و یا موقت فاقد سرپرست موثر و با صلاحیت و یا فاقد سرپرست هستند. 10. پرداخت هزینه‌های دانشجویی به فرزندان دانشجوی تحت پوشش: کلیه هزینه‌های آموزشی، ثبت نام در کلاسهای تقویتی، وسایل کمک آموزشی، کلاسهای کنکور به منظور جلوگیری از ترک تحصیل و ادامه تحصیل فرزندانی که تحت پوشش هستند. خدمت گیرندگان: فرزندان تحت پوشش سازمان 11. ایجاد مراکز مشاوره و همیاری فرزندان ترخیص شده و یا در شرف ترخیص: حمایت مناسب اجتماعی و اقتصادی از فرزندان ترخیص شده و ارائه خدمات مشاوره ای و مددکاری در جهت رفع مشکلات آنها. خدمت گیرندگان: افرادی که در دوره کودکی، نوجوانی و جوانی را در مراکز شبانه روزی گذرانده اند. 12. کمک به ایجاد اشتغال برای فرزندان ترخیص شده و یا در شرف ترخیص : بکار‌گیری توانایی‌های فکری و جسمی آنها برای انجام شغل پایدار برای ایجاد اعتماد به نفس و ایجاد استقلال نسبی و خودکفایی در آنان. خدمت گیرندگان: فرزندان ترخیص شده و یا در شرف ترخیص شبانه روزیها. 13. طرح ساماندهی و حمایت از فرزندان زندانیان: کودکانی که با مادر خویش در بند زندان هستند و انتقال فرزندان از محیط زندان به خانواده و بستگان و یا خانواده‌های داوطلب و یا مراکز شبه خانواده. خدمت گیرندگان: فرزندانی که همراه مادر خود در زندان به سر می‌برند. 14. سرپرست داوطلب: به شخص حقیقی و یا حقوقی که به صورت داوطلبانه و با انگیزه خیر و معنوی سرپرستی کودکان معلول و غیر معلول را به عهده می‌گیرد. خدمت گیرندگان: کودکان مراکز شبانه روزی ها، کودکان ترخیص شده از مراکز، خانواده‌های بی‌سرپرست و ... 15. کمک به ایجاد و توسعه مراکز غیر دولتی و هیات امنایی: مشارکت گروه‌های داوطلب مردمی که به صورت غیر دولتی و با هدف عدم کسب درآمد و به منظور رفع نیاز جامعه فعالیت می‌نماید و ایجاد مراکز شبانه روزی اقدام می‌کنند. خدمت گیرندگان: کاهش نقش دولت در امور مددجویان، کاهش تعداد فرزندان در مراکز شبانه روزی و تقویت مشارکت‌های مردمی. حوزه معاونت امور توانبخشی جامعه هدف: ناشنوایان، نابینایان، عقب ماندگان ذهنی، سالمندان معلول، بیماران روانی مزمن، معلولین جسمی و حرکتی. این حوزه اعتقاد به اصول زیر دارد: قادر سازی، مساوی فرصتها، الحاق به جامعه و مشارکت و رهبری به طور کلی این مرکز در اموری از قبلی ایجاد مراکز توانبخشی و نگهداری از معلولین، دادن مجوز در جهت ایجاد این گونه مراکز بصورت خصوصی، بهداشت، اشتغال معلولین، ‌تجهیز کلینیک‌های توانبخشی و مناسب سازی اماکن و محیط‌های شهری برای افراد معلول و سالمند و برگزاری نمایشگاه‌ها برای این گونه افراد و ... فعالیت می‌نماید. حوزه معاونت امور فرهنگی و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی 1. پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی: از طریق آموزش زندگی خانوادگی و اجرای طرح‌های مختلف جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی. 2. پیشگیری از معلولیت ها: از طریق اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان 3 تا 6 سال، اجرای طرح پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک، طرح پیشگیری از ناشنوایی. 3. پیشگیری و درمان اعتیاد: که در این رابطه در 2 بخش سازمان بهزیستی فعالیت می‌نماید: یک بخش پیشگیری از اعتیاد و دوم درمان معتادین. واحدهای درمانی ترک اعتیاد در 3 مرکز مشغول فعالیت می‌باشند که در این مرکز با معتاد به عنوان یک بیمار که سیکل سم زدایی را طی می‌کند برخورد می‌شود و در پایان دوره سم زدایی وارد مرحله نگهدارنده شده و ترک می‌نماید از دیگر مراکز ترک اعتیاد طرح TC یا اجتماع درمان مدار است. که افرادی می‌روند که خود معرف هستند و واقعا زمینه ترک دارند. 4. پیشگیری و مشاوره: از طریق راه اندازی مراکز مشاوره خانواده و مشاوره تلفنی (صدای مشاور) اقدام به راهنمایی افراد و خانواده‌ها می‌نماید. معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور معرفی معاونت: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در سال 1371 به عنوان یکی از معاونتهای سازمان بهزیستی که متولی پیشگیری از آسیب اجتماعی و معلولیتها می‌باشد تاسیس گردید. اهداف معاونت: ماموریت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری کاهش بار ناشی از آسیب‌های اجتماعی و معلولیتها از طریق کاهش بروز و شیوع آنها و ارتقای فرهنگ سلامت در سطح جامعه می‌باشد. به این منظور معاونت با تقسیم اهداف خود در چهار می‌پردازد، لذا اهداف معاونت برای دسترسی به ماموریت خود چنین می‌باشد. 1. شناسایی علل بروز معلولیتها و آسیب اجتماعی. 2. کاهش مداوم بروز، توسعه و شدت معلولیت و آسیب‌های اجتماعی 3. اصلاح یا تغییر عوامل محیطی که به طور غیر مستقیم در بروز معلولیتها و آسیب‌های اجتماعی تأثیر دارند، (از طریق کاهش عوامل مخاطره آمیز و افزایش عوامل محافظتی) 4. ارتقای سطح سلامت از طریق ارتقای فرهنگ پیشگیری در جامعه، ‌گسترش مهارت زیستی (اعم از زیست شناختی، ‌روان شناختی و جامعه شناختی) و توانمند سازی. دفاتر امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور شامل چهار دفتر و حوزه می‌باشد. 1. دفتر پیشگیری از معلولیتها 2. دفتر پیشگیری و امور اعتیاد 3. دفتر مشاوره 4. دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دفتر پیشگیری و امور اعتیاد با توجه به اینکه سوء مصرف مواد به عنوان یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی امنیتی و بهداشتی کشور بوده و تأثیرات عمیق بر روی روند توسعه و سلامت کل جامعه می‌گذارد. سازمان بهزیستی کشور یکی از فعالیت‌های عمده خود را به موضوع پیشگیری، درمان و انجام پژوهشهای کاربردی در مورد اعتیاد اختصاص داده است و هم اکنون برنامه‌ها و طرح‌های زیادی در حال انجام می‌باشد که از جمله می‌توان به طرح پیشگیری از اعتیاد مبتنی بر خانواده، پیشگیری از اعتیاد در محلهای کار، طرح‌های پیشگیری از عود اعتیاد، سم زدایی معتادان با داروها و روشهای مختلف، و توانمند سازی معتادان بهبود یافته اشاره نموده است. هم چنین با توجه به اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه، ‌سازمان بهزیستی کشور به طور جدی به تسهیل توسعه مشارکت بخش خصوصی در پیشگیری در حال اعتیاد اقدام نموده است. « خلاصه و اهم اقدامات و فعالیت‌های انجام شده و در دست اقدام سازمان بهزیستی در زمینه کاهش تقاضا » خلاصه و اهم اقدامات و فعالیت‌هائی که به اهتمام سازمان بهزیستی کشور از سال 1373 تا پایان سال 78 در زمینه پیشبرد اهداف کاهش تقاضا صورت گرفته است و برنامه‌های در دست اقدام بهزیستی برای تعمیم اهداف پیشگیری، ‌آگاهسازی و درمانی بیماران معتاد به شرح ذیل است: الف: در زمینه تدوی برنامه و اصلاحات قانون. 1. تدوین برنامه ملی پیشگیری، درمان و بازپروری سوء مصرف مواد. 2. تدوین برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد و برنامه آگاه سازی جامعه از اعتیاد. 3. تدوین پیش نویس (قانون کاهش تقاضای مصرف مواد) و ارائه به هیئت محترم دولت ب: ایجاد مراکز خدمات درمانی سرپائی. 1. ایجاد امکانات لازم برای تاسیس 65 مرکز درمان معتادان داوطلب در 28 استان کشور یا فعالیتها بیش از 250 نفر روانپزشک، ‌پزشک عمومی، روانشناسی بالینی و مددکار اجتماعی و ارائه خدمات درمانی دارویی و غیر دارویی به بیش از 80000 نفر از بیماران معتاد مراجعه کننده. علت فراهم سازی چنین امکاناتی این بود که معتادان بسیاری، دارای انگیزه ترک بوده و حاضرند داوطلبانه (خود معرف)‌ اقدام به درمان نمایند. همچنین شیوه درمان سرپائی، ‌برای اغلب معتادانی که نمی‌خواهند ارتباط خود را در حین دوره درمان با خانواده و جامعه قطع کنند مطلوب‌تر بوده و به همین دلیل تعداد بیشتری از چنین افرادی را تحت پوشش قرار می‌دهد. این روش نسبت به زندانی کردن این افراد هم برای دولت و هم برای معتادان و خانواده آنان هزینه کمتری در بردارد و امکان طولانی شدن فرآیند درمان را بدون آنکه به عملکرد اجتماعی فرد لطمه ای وارد کند، فراهم می‌آورد و این موضوع خود در افزایش احتمال بهبودی آنها، اثر گذار خواهد بود. همچنین برای ارائه خدمات درمان سرپائی، می‌بایست از نیروهای تخصصی آموزش دیده استفاده کرد تا کیفیت این خدمات در وضع مطلوب تری تضمین گردد. 2. تجهیز تخصصی و اداری مرکز درمان سرپائی شامل تأمین نیروهای لازم، تدوین آئین نامه و دستور العمل ها، پیش بینی چارت تشکیلاتی و تدوین پرسشنامه‌های مدون. 3. تدارک و تهیه قرص کلونیدین و کپسول نالترسون مورد نیاز در برنامه درمان دارویی معتادان. 4. ‎آموزش نیروهای انسانی مراکز در جهت ارتقای خدمات درمانی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی به تعداد 50000 نفر ساعت جلسات آموزشی. 5. مشارکت در تدوین ضوابط تاسیس کلینیکهای خصوصی درمان معتادان. علت تدوین ضوابط تاسیس این گونه کلینیک‌ها و تشویق بخش خصوصی برای مشارکت در درمان نیز در راستای کاستن از فشار بار درمان، که هم اکنون بر عهده دولت است بود. ج : تدوین محتویات آموزشی. * تدوین جزوات آموزشی به عنوان راهنمای پیشگیری و درمان اعتیاد در سطوح مختلف برای پزشکان، کارشناسان، مشاوران، کاردانان، معلمان، بهورزان و رابطین بهداشت، والدین، نوجوانان و جوانان. * تهیه فیلم، تیزر، پوستر و بروشور متعدد برای آگاهسازی گروه‌های مختلف جامعه از خطر اعتیاد، محتویات عنوان شده در سطح مراکز بهزیستی و همچنین مراکز بهزیستی و همچنین مراکز درمانی، آموزشی، ‌کارگری و نظامی و انتظامی توزیع و مورد بهره برداری قرار گرفته است. د : ‌فعالیت‌های مطالعاتی. انجام فعالیت‌های پژوهشی کاربردی مشتمل بر: * بررسی مشخصات معتادان الگوهای مصرف و عوامل موثر بر اعتیاد. * مطالعات اپیدمیولوژیک سوء مصرف مواد هـ : همکاری‌های بین‌المللی. نظر به جهانی بودن مشکل اعتیاد، به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات مفید سایر کشورها و برای افزایش تجربیات پژوهشی، مداخله ای، آموزشی و دانش همکاری با مراکز و سازمان‌های علمی و دانشگاهی و نیز سازمان‌های منطقه ای و بین‌المللی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است. * اجرای پروژه پژوهشی مشترک دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد، ‌تحت عنوان ارزیابی سریع وضعیت سوء مصرف مواد در ایران و تدوین داده‌های حاصل از پروژه. * عضویت و همکاری فعالیت در کمیته‌های نظارت بر فعالیت‌های پیش بینی شده در برنامه مشترک با UN DCP * شرکت در سمینارها، ‌کنفرانسها و دوره‌های آموزشی مرتبط با مواد مخدر در کشورهای هند،‌ ژاپن،‌ لبنان، مالزی، کانادا و اتریش. معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور دفتر پیشگیری از معلولیتها دفتر پیشگیری و امور اعتیاد دفتر مشاوره دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی 1. گروه پیشگیری از معلولیتهای جسمی حرکتی. 2. گروه پیشگیری نابینایی 3. گروه پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی و پیشگیری از مصرف دخانیات. 4. گروه آگاهسازی: پیشگیری از ناشنوایی 5. برنامه جامع کشوری پیشگیری از معلولیتهای ناشی از اختلالات ژنتیک 1. در زمینه تدوین برنامه اصلاحات قانون الف: تدوین برنامه ملی پیشگیری، درمان و بازپروری سوء مصرف مواد. ب: تدوین برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد و برنامه آگاهسازی جامعه از اعتیاد. ج: تدوین پیش نویس قانون کاهش تقاضای مصرف مواد 2. تدارک و اجرای برنامه پیشگیرانه و آگاهسازی 3. تدوین محتویات آموزش. 4. فعالیت‌های مطالعاتی 5. همکاری‌های بین‌المللی 1. آموزش الف: جلسات هم آموزی ب: تدوین جزوه‌های آموزشی . 2. تدوین کتابچه راهنمای اختلالات و مشکلات روانی ـ اجتماعی و نظام ارجاع ـ کارگاه‌های آموزشی. 3. نظارت بر مراکز مشاوره حضوری و تلفنی 4. بانک اطلاعاتی کارکنان و مراکز مشاوره حضوری و تلفنی . الف: آمار مراجعان مراکز ب: اطلاعات کارکنان و مراکز. 5. مراکز خصوصی مشاوره و خدمات روانشناختی. « چارت سازمانی معاونت فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی» حوزه معاونت امور جلب مشارکتهای مردمی و مجلس اهداف این حوزه عبارتست از: * افزایش آگاهی مردم از مقوله بهزیستی و ضرورت مشارکت آنان به منزله یک وظیفه انسانی، دینی، ‌عاطفی و اجتماعی * تقلیل هزینه‌های سازمان بهزیستی * هدایت نظام وقف خاص و صدقات و زکات و فطریات در راستای اهداف و خدمات بهزیستی * ارتقاء ‌آگاهی و ایجاد تعهد در تصمیم گیران و مسئولین * جلب مشارکت‌های مجامع علمی داخلی و خارجی و ارگانهای بین‌المللی سایر فعالیت‌های سازمان دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی بار گرانسنگ آموزش و پرورش در رشته‌های مورد نیاز بهزیستی کشور را به جان پذیرفته است که اهداف این دانشگاه عبارتند از: 1. تربیت نیروی انسانی با در نظر گرفتن نیازهای زمانی و مکانی در زمینه علوم توانبخشی و رفاه اجتماعی 2. آموزش مداوم شاغلین در خدمت بهزیستی 3. تشکیل کارگاه‌های آموزشی تخصصی 4. اجرای طرح‌های پژوهشی 5. تشکیل کنگره‌ها و سمینارها 6. تولید و انتشار علمی و آموزشی در حوزه علوم بهزیستی 7. برنامه ریزی، سازمان دهی و عرضه خدمات پیشگیری و درمانی و بویژه آموزشی دفتر مشاور امور زنان سازمان بهزیستی کشور اهداف آن عبارتند از: * اجرای قوانین مبتنی بر موازین اسلامی در مورد زنان شاغل سازمان و دوری از هرگونه تبعیض * ارتقاء وضعیت و سطح آگاهی همه جانبه بانوان شاغل و تحت پوشش سازمان * مشخص شدن جایگاه و مقام زن شاغل در ساختار اداری تربیت بدنی و فوق برنامه با هدف سلامت نگری و سلامت محوری آحاد جامعه و به قصد برابر سازی فرصتها و بهره مندی گروه‌های تحت پوشش بهزیستی استان تهران از سیستم‌های عمومی جامعه و امکانات فرهنگی ـ اجتماعی از قبیل موضوعات ورزشی و اوقات فراغت، از اوایل سال 81 شروع به فعالیت نموده است. این اقدام امکان مشارکت تمامی گروه‌های تحت پوشش بهزیستی استان را در میادین ورزشی و دیگر زمینه‌های فردی و اجتماعی و دست یابی این عزیزان به کیفیتی از زندگی که معادل و برابر با دیگر اعضای جامعه باشد را فراهم خواهد نمود. شمه ای از موفقیت‌های سازمان بهزیستی در 5 سال اخیر 1. تاسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 2. ایجاد ادارات بهزیستی در شهرستان‌های مراکز استان 3. ایجاد و گسترش تعاونی‌های تولید ویژه معلولین 4. راه اندازی مرکز صدای مشاور 5. راه اندازی مراکز درمان سرپایی معتادین 6. تاسیس آزمایشگاه تخصصی ژنتیک 7. اجرای طرح‌های پیشگیری از خودکشی و اعتیاد در ایلام و کرمانشاه 8. اجرای 10 طرح در زمینه‌های آمبلیوپی ـ ژنتیک ـ معلولیت‌ها ـ ناشنوایی ـ نابینایی با همکاری سایر نهادها و ارگانها دفتر پیشگیری از معلولیتها پیشگیری اولیه از ابتلا به بیماری و عوامل دیگری که سبب معلولیت می‌شوند و همچنین شناسایی مراحل نهفته و پیش سازهای معلولیتها و مداخله به موقع جهت پیشگیری از ایجاد معلولیت بارز اهداف فعالیتهای این دفتر را تشکیل می‌دهند. خدمات دفتر پیشگیری از معلولیتها 1. گروه پیشگیری از معلولیتهای جسمی ـ حرکتی: الف) برنامه جامع پیشگیری از معلولیتهای ناشی از سرخجه مادرزادی . ب) طرح آموزش پیشگیری از حواد سوختگی و مسمومیت به دانش آموزان و والدین آنها. ج) طرح بررسی تأثیر آموزش به مادران و کودکان بر کاهش بروز سوختگی در کودکان. د) طرح بررسی اپیدمیولوژیک سوختگی در کشور. هـ)‌ طرح آگاهسازی پیشگیری از معلولیتهای ناشی از انفجار مینهای نهفته در استانهای جنگ زده. 2. گروه پیشگیری از نابینایی: الف) برنامه کشوری غربالگری و تشخیص زودرس آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان 6-3 ساله تحت پوشش مهدها و آمادگیها و 6-4 ساله غیر تحت پوشش مهدها و آمادگیها در کل کشور. ب) طرح تعیین اعتبار (دقت و روایی) ج) طرح گزارش دهی موارد نابینا و کم بینا کننده:‌بر اساس این پژوهش علت شایع نابینایی به ترتیب زیر تعیین شده است: 1. Cataract 2. Gloucoma 3. Amblyopia 4. Other corneal opactities 5. phthisical / Disorganized 6. Macular Degeneration 7. Vascular Retinopathy 8. Uncorrected Aphacia 9. Trachoma 10. Macular Dystrophy 3. گروه پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی و پیشگیری از مصرف دخانیات فعالیتهای این گروه حول سه محور متمرکز شده است: 1. ارتقاء توان ذهنی 2. پیشگیری از مصرف دخانیات 3. بررسی و مطالعه علل عقب ماندگی ذهنی و راهکاری پیشگیرانه الف) بررسی و مطالعه علل عقب ماندگی ذهنی و راهکارهای پیشگیرانه با توجه به مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته، یکی از مهمترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی،‌ بیماری هیپوتیروئیدی مادرزادی می‌باشد. ب) ارتقا توان ذهنی: ‌یکی از اهداف این گروه، طراحی و اجرای فعالیتهایی جهت ارتقاء توان ذهنی افراد بوده است. ج) ‌پیشگیری از مصرف دخانیات، هدف نهایی کاهش مصرف دخانیات می‌باشد. 4. گروه آگاهسازی ـ پیشگیرانه از ناشنوایی: این گروه با هدف قرار دادن یافتن روش جهت پیشگیری ثانویه از ناشنوایی (غربالگری شنوایی) مطالعات مقدماتی را انجام داده است. 5. برنامه جامع کشوری پیشگیری از معلولیتهای ناشی از اختلالات ژنتیک. اهداف این طرح شامل: 1. ارتقاء‌کیفیت و کمیت مراکز تشخیص مشاوره پزشکی ژنتیک در کشور. 2. تعیین شیوع و علل بیماری ژنتیک در ایران. 3. افزایش سطح آگاهی و بهبود نگرش جامعه نسبت بر ضرورت مشاوره پزشکی ژنتیک و افزایش اقدام به آن. 4. جلب پشتیبانی ـ‌ اجتماعی از فعالیت‌های پیشگیری از اختلالات ژنتیک. استراتژیهایی که برای رسیدن به اهداف مورد نظر تعیین گردیده و اجرا شده است: 1. راه اندازی و تاسیس مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک در کلیه استانهای کشور 2. آموزش و تأمین نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای تشخیص و مشاوره پزشکی ژنتیک. 3. ایجاد یک نظام غربال و ارجاع در داخل سیستم و شبکه مشاوره پزشکی ژنتیک در کشور. 4. جلب حمایت و همکاری مجامع علمی داخل و خارج کشور جهت تبادل اطلاعات و امکانات. 5. برگزاری دوره‌های باز آموزی و آموزش حین خدمت روزآمد کردن اطلاعات مشاورین ژنتیک هر دو سال یکبار. خدمات مشاوره ارائه خدمات مشاوره حضوری و تلفنی در مورد مسائل روانی، عاطفی، ‌خانوادگی و اجتماعی از دیگر فعالیت‌های این معاونت می‌باشد. هم اکنون تلفن 148 در سراسر کشور آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی به هموطنان عزیز بوده و این سیستم دائما در حال پیشرفت و توسعه می‌باشد. هم چنین بیش از 100 مشاوره حضوری سازمان بهزیستی در سراسر کشور فعال می‌باشد، تدوین کتابچه‌های آموزشی که در بردارنده مباحث جدید در حیطه مشاوره است از جمله فعالیتهای این دفتر است. در حال حاضر 105 مرکز مشاوره حضوری و 156 مرکز مشاوره تلفنی در سراسر کشور فعال است. فعالیت‌های این دفتر در راستای سازماندهی ارتقای عملکرد مشاوره و روان شناختی کشور در سه زمینه آموزش، ارزیابی و پژوهش نظارت دارد. اهداف: 1. آموزش و ارتقاء مشاوران مراکز مشاوره 2. ارزیابی و پژوهش مداوم از وضع موجود و نیازهای مراجعان، مشاوران و مراکز مشاوره 3. نظارت و ارزیابی برنامه ها جلسات هم آموزی هدف آن بیان تازه‌های علمی، تجدید اطلاعات و دانش افزایش مشاوران است که بصورت سخنرانی، گزارش مورد جالب و نادر جلسات پرسش و پاسخ ارائه می‌گردد. در هر جلسه سه یا چهار موضوع ارائه و توسط شرکت کنندگان مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد. تدوین جزوه‌های آموزش عناوین این کتابچه‌ها با در نظر گرفتن شیوع اختلالات و مشکلات در مراکز مشاوره، ‌رویکردها و فنون نوین، جمع‌بندی نظرات مشاوران کلیه استانها در سال 1376، منبع در دسترس و همچنین تجربیات کارشناسان این دفتر انتخاب گردیده است. تدوین کتابچه راهنمای اختلالات و مشکلات روانی ـ‌ اجتماعی و نظام ارجاع: این طبقه‌بندی مشاوره کمک می‌کند تا اختلالات و مشکلات را دقیق‌تر تفکیک کرده و برنامه درمانی و مداخله مناسب را به کار گیرد. از طرف دیگر جمع آوری اطلاعات از طریق طبقه‌بندی منظم در شناسایی آسیب‌های اجتماعی بصورت کشوری و منطقه ای، تعیین شیوع اختلالات و مشکلات و همچنین استفاده از آن در کارهای پژوهشی، آموزش و برنامه ریزی‌های آینده مفید به نظر می‌رسد. فعالیتهای پژوهشی: فعالیت‌های پژوهشی گروه مشاوره در ارتباط با ارزشیابی مراکز برنامه‌های در حال اجرا در گروه مشاوره است. دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزیستی دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزیستی با همکاری صندوق بین‌المللی (یونیسف) اقدام به ایجاد مرکز اطلاع رسانی و منابع مراقبت شبانه روزی کودکان نموده است. یونیسف UNICP United Nations Children’s Fund یونیسف تنها تشکیلات سازمان ملل متحد که منحصرا به کودکان اختصاص دارد. سازمان ملل متحد در اولین اجلاس عمومی خود در سپتامبر 1946 (شهریور 1325 هـ. ش) صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) را بنا نهاد تا به تأمین نیازهای فوری کودکان اروپا در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم بپردازد. این سازمان در سال 1935 (1332 هـ. ش) به یک بخش دائمی سازمان ملل متحد تبدیل شد. یونیسف در طول 54 سال فعالیت خود به دولت‌ها و جوامع کمک کرده تا جهان را به مکان مناسب تری برای کودکان تبدیل نماید. مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یونیسف را موظف تا با ترویج و پشتیبانی از حقوق کودکان و زنان،‌ زمینه ساز بروز موارد سه گانه باشد: 1. کودکان از بدو تولد از مناسب‌ترین مراقبت ممکن برخوردار باشند. 2. کودکان با تندرستی به مدرسه بروند و پذیرای آموزش شوند. 3. کودکان سالهای نوجوانی خود را به سلامت سپری کنند. دوران کودکی یکی از مهمترین و حساس‌ترین دوران زندگی هر شخصی، می‌باشد. این دوران، دوران امیدها و آرزوهاست و بسیاری از شخصیت‌های آینده انسان در دوران کودکی شکل می‌گیرد. رسالت یونیسف حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان تلاش برای رفع نیازهای اولیه آنان و ترویج حقوق برابر برای زنان و دختران است. در سراسر جهان، ‌یونیسف بعنوان یک همکار متعهد برای پشتیبانی از حقوق کودکان شناخته شده است. این اعتبار در اثر همکاری دولت ها، سازمانهای غیر دولتی، دیگر دفاترسازمان ملل متحد، ‌نهادهای مدنی و خود کودکان و نوجوانان ایجاد شده و به همین دلیل این سازمان، از پشتیبانی جهانی با ارزشی برخوردار است. بودجه جهانی یونیسف (در حدود 1/1 میلیارد دلار در سال 1999) تماما از محل کمک‌های داوطلبانه دولت ها، سازمان‌های غیر دولتی، ‌سازمان چند جانبه، ‌بخش خصوصی و افراد خیر تأمین می‌شود. یونیسف در سراسر جهان یونیسف در 161 کشور و منطقه درصدد رفع مشکلات کودکان و خانواده‌ها و ایجاد امکانات تحقق ایشان است. همعرض با مشکلاتی که یونیسف با آن روبروست فعالیت‌های این سازمان نیز متنوع است از آنجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: * پیشبرد مراقبت‌ها و محرکهایی که ضامن بهترین شروع برای زندگی باشد. * کمک به پیشگیری از بیماری‌ها و جلوگیری از مرگ و میر کودکان، سلامت و ایمنی بارداری و زایمان. * مبارزه با تبعیض و فراهم ساختن امکانات برای تضمین حضور دختران و پسران در مدارس. تاریخچه همکاری یونیسف با ایران یونیسف همکاری خود را با جمهوری اسلامی ایران از سال 1363 آغاز کرد که این همکاری در طول سالهای گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است. بین سالهای 1363 و 1367 یونیسف در مجموع به پشتیبانی از برنامه‌های بهداشتی مانند: ‌ترویج تغذیه با شیر مادر و واکسیناسیون و مبارزه با بیماری‌های اسهالی کودکانی، پرداخت. در دهه گذشته ایران پیشرفت قابل ملاحظه ای در تحقق حقوق اولیه کودکان و نوجوانان داشته است. از آنجمله: * پوشش وسیع ایمن سازی * ریشه کنی فلج اطفال * کاهش مرگ و میر کودکان * افزایش ثبت نام کودکان در مدارس ابتدایی برنامه کشوری جمهوری اسلامی ایران و یونیسف 1. پیشگیری از سوء تغذیه 2. بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و آموزش 3. کاهش نابرابری‌های بهداشتی و آموزشی در پنج استان محروم (سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ‌آذربایجان غربی، ‌کرمان و اردبیل) 4. حمایت از حقوق کودکان نیازمند حمایت‌های ویژه. 5. ترویج پیمان نامه حقوق کودک و نظارت بر اجرای آن. برنامه همکاری کشوری توسط وزارت امور خارجه هماهنگی شده و از طریق سازمان‌ها و مؤسسات دولتی نظیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، ‌قوه قضائیه، وزارت کشور، ‌سازمان بهزیستی کشور و نهضت سواد آموزی اجرا می‌شود. دست اندرکاران مهم دیگر عبارتند از: سازمان‌های غیر دولتی، دیگر دفتر سازمان ملل متحد، بخش خصوصی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دیگر رسانه‌های گروهی. پیمان نامه حقوقی کودک مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1989 (1368 هـ. ش) به اتفاق آراء پیمان نامه حقوق کودک را تصویب کرد. تهیه این پیمان نامه حاصل سالها کوشش دولت ها، ‌سازمان‌های غیر دولتی، حقوق دانان،‌ پیشوایان مذهبی،‌ متخصصین بهداشت، کارشناسان امور پژوهشی، مددکاران اجتماعی،‌ مدرسین و مدافین حقوق بشر در سراسر جهان است. در حال حاضر 191 کشور از 193 کشور جهان این پیمان نامه را تایید و امضاء ‌کرده اند. محتوای پیمان نامه: حقوق اساسی کودکان و نوجوانان را برای بقاء رشد، ‌تحت حمایت قرار گرفتن و مشارکت اعلام می‌کند. یونیسف این پیمان نامه را راهنمای کار خود قرار داده است. دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1373 به پیمان نامه حقوق کودک پیوست. پیمان نامه از سه بخش و 54 ماده تشکیل شده است. اطلاعاتی در مورد سازمان ملل متحد سازمان ملل متحد مجموعه ای تشکیلاتی و اجرایی است که پس از جنگ جهانی دوم در 24 اکتبر 1945 آغاز به کار کرد. سازمان ملل متحد با جمله (ما مردمان) ‌آغاز به کار کرد و در عمل به منظور برآوردن نیازهای مردم و در راستای تحقق امیدهای آن در تمام نقاط جهان خود را مؤظف به خدمت به این مردمان می‌داند. تشکیلات سازمان ملل ارکان سازمان ملل عبارتند از: * مجمع عمومی * شورای امنیت * شورای اقتصادی اجتماعی * شورای قیومیت * دیوان بین‌المللی دادگستری * دبیرخانه ایران از همان سال‌های اول با عضویت در سازمان ملل همکاری خود را با این سازمان شروع کرد. برنامه‌ها: 1. برنامه عمران ملل متحد (UNDP) 2. برنامه بین‌المللی کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد (UNDCP) 3. برنامه جهانی غذا (WFP) صندوق‌ها 1. صندوق کودکان ملل متحدد (UNICP) 2. صندوق جهانی غذا (WFP) کارگزاری یا آژانس‌های تخصصی 1. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) 2. سازمان تربیتی، ‌علمی و فرهنگی ملل متحد (UNESCO) 3. سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO)


دسته‌بندی نشده

سایت ما حاوی حجم عظیمی از مقالات دانشگاهی است . فقط بخشی از آن در این صفحه درج شده شما می توانید از گزینه جستجو متن های دیگری از این موضوع را ببینید 

کلمه کلیدی را وارد کنید :

دسته بندی: دسته‌بندی نشده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دسته‌بندی نشده

2 (12256)

روان‌شناسی خواب روان‌شناسی خواب، شاخه ای از علم روان‌شناسی است که به بررسی تغییرات بدن انسان در سطوح مختلف عمق خواب می‌پردازد. در این شاخه از روان‌شناسی اختلالات خواب از جمله: 1. خوابگردی 2. فلج ادامه مطلب…

دسته‌بندی نشده

2 (12255)

قدیمی ترین شاعر زن ایرانی استاد راهنما : جناب آقای نیک روش گردآورنده : سید هاشم موسوی IT6 پاییز 87 رابعه بنت کعب قدیمی ترین شاعر زن حضور زنان در تاریخ ادبیات هم همچون دیگر ادامه مطلب…

دسته‌بندی نشده

2 (12254)

مقدمه در کنار واحدهای تئوری در دانشگاه که باعث یادگیری فرد فقط به صورت تئوری می‌شود نیاز به واحد درسی است تا فرد توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد و بداند تا چه اندازه واحدهای ادامه مطلب…

background