مدیریت بسته بندی

یکی از مهمترین اقداماتی که سازمان می بایست در ارتباط با بسته بندی سالم، رقابتی، جذاب و ترغیب کننده منطبق با شرایط رقابتی در بازار و نیازها و الزامات جامعه مصرف کننده در جهت برآورده نمودن رضایتمندی در مشتریان، انجام دهد، مدیریت فرآیند بسته­بندی محصولات در شرکت می­باشد. (اصلانی،1381) از آنجا که مدیریت بسته­بندی یکی از پرتقاضاترین مشاغل بازاریابی در کشورهای پیشرفته جهان محسوب می­شود، باید از تخصص خاصی برخوردار باشد. فعال در این بخش باید از علم بسته­بندی آگاهی کامل داشته باشد و دوره­های تخصصی را در این زمینه گذرانده باشد. هرچند که در سیستم­های آموزشی کشور ما در این زمینه پیش­بینی­های موثر صورت نگرفته ولی در اروپا و آمریکا آموزش مدیریت بسته بندی از سال 1965 شکل گرفته است. و هدف مدیریت بسته بندی آن است که بسته را بصورت جزئی متمرکز در کل سیستم عملیاتی شرکتها جای دهد و با توجه به تأثیر بسته بندی در فروش یا هزینه و زبان یک موسسه تولیدی تصمیم گیری در این مورد باید به مدیریت مستقل بسته بندی واگذار شود. چرا که واحدهای خرید و تولید بیشتر به هزینه و سود و بودجه توجه دارند در صورتی که بسته­بندی به سود آوری از طریق توجه به مصرف کنندگان آینده کالا می­اندیشد. وظایف تخصصی مدیریت بسته بندی را به شرح ذیل می توان تعریف نمود:

– آموزش پرسنل تولیدی و آگاهی به آنان در خصوص مزایای بسته بندی مناسب

– بررسی ماشین آلات بسته بندی جدید و ماشین آلات موجود توسط گروه مهندسی بسته بندی

– بررسی بسته بندی های جدید و مقرون به صرفه و اقتصادی توسط گروه مهندسی بسته بندی

– بررسی طرح های جدید در بسته بندی و بکارگیری رنگهای مناسب روی بسته بندی توسط گروه تکنیکی بسته بندی

– ایجاد هماهنگی بین کلیه واحدهای ذیربط

– تعیین بودجه بسته بندی برای محصولات جدید

– اخذ سفارش از واحد فروش و تأمین تقاضای درخواستی

– بررسی وضعیت بازیافت ضایعات بسته بندی

– توجه به مقررات و استاندارد های مورد نیاز برای بسته بندی محصول